Under Falling Skies (Engels)

27,95
Niet op voorraad

   1    12+   20-40 min  6/10

Aliens zijn gearriveerd om de aarde te veroveren. De lucht is gevuld met vijandelijke buitenaarde schepen. De mensheid is gedwongen om terug te trekken in ondergrondse bunkers verspreid over de aardbol. Sta op tegen deze gezamenlijke vijand en bevecht hen stad voor stad. Bouw een team en red de aarde!

Under Falling Skies is een solo spel dat kan worden gespeeld als individueel spel, of als onderdeel van een campagne met meerdere missies. In elke missie neem je de leiding van een stad die wordt belegerd. 
De acties worden getriggerd door een innovatief dice placement mechanisme. Als je een actie kiest, dan moet je ook kiezen welke vijandelijke schepen dalen. Hoe hoger je getal, des te sneller komen de aliens op je af. 
Door het uitbouwen van je ondergrondse basis krijg je krachtigere acties ter beschikking. Schiet de aliens uit de lucht of maak robots om jouw werkers te ondersteunen, maar vergeet niet dat je maar beperkt energie hebt. 

Elke ronde komt het moederschip dichterbij, kun jij je missie volbrengen voordat je basis wordt vernietigd? 

standard game:

  • 5 purple ships
  • 4 white ships
  • 3 plastic tokens
  • 7 wooden dice
  • 1 excavator token
  • 1 mothership tile
  • 4 sky tiles
  • 3 underground base tiles
  • 3 city tiles
  • 1 rulebook

campaign game

  • 1 campaign notebook
  • 4 chapter comics sheets
  • 14 more cities
  • 12 upgradable characters
  • 13 unique scenarios
  • 9 additional base and sky tiles
  • cardboard scenario tokens
  • 1 special orange ship

In het spel Under Falling Skies dien je de aarde te redden van een invasie van buitenaardse wezens. Dat doe je vanuit een ondergrondse bunker die je uitbouwt. De aliens komen langzaam nedergedaald met hun moederschip. Lukt het jou om ze lang genoeg te vertragen om jouw research op het niveau te krijgen dat je serieus terug kunt vechten?

Spelverloop

De speler heeft een bord voor zich liggen met zijn ondergrondse bunker en de lucht daarboven. De bunker en lucht zijn verdeeld in 5 kolommen. Aan het begin van het spel is bovenin de lucht het moederschip zichtbaar.
Het spel speelt in 3 fases. In de eerste fase dobbelt de speler zijn dobbelstenen (2 witte en 3 grijze), en plaatst deze op zijn bunker. Elke kolom mag echter maar één dobbelsteen bevatten. Zodra je de dobbelsteen plaatst zakken de alien schepen in desbetreffende kolom het aantal ogen van de dobbelsteen. Hogere waarden leveren meer op, zowel grondstoffen als gevaar. Als de alien schepen zakken, dan kan kan het zijn dat ze op gevulde vakjes terecht komen. Hier veranderen ze van kolom, kunnen ze aangevallen worden, of zorgen ze dat het moederschip een rij zakt. Een belangrijke regel is dat als je een witte dobbelsteen plaatst je alle andere dobbelstenen opnieuw moet werpen. 
De dobbelstenen in de bunker kunnen op een aantal verschillende soorten velden worden geplaatst. Groene velden leveren research op die nodig is om het spel te winnen. Rode velden stellen je in staat om de alien schepen die op de juiste plaatsen in de kolom liggen uit de lucht te schieten en gele velden leveren de broodnodige energie op die voor de andere velden nodig is. Daarnaast kun je de dobbelstenen plaatsen op afweergeschut dat de daling vertraagt, of gebruiken om de bulldozer te verplaatsen. Met het verplaatsen van de bulldozer komen er meer en betere kamers ter beschikking.
Zodra je op het researchspoor het einde hebt gehaald win je het spel. Als je teveel schade krijgt of het moederschip landt, verlies je.

De mening van goede spellen

Dit is een heel sterk solospel. Het geeft me een gevoel van de ouderwetse Space Invaders waar de ruimteschepen ook stapje voor stapje naar beneden kwamen. Dit spel voelt aan als een echt spel, geen puzzel die je maakt. Ik heb het gevoel dat dit komt door de dobbelstenen en de beslissingen die je moet nemen. Kies je er voor om een dobbelsteen met een sub-optimale waarde te plaatsen, of zet je eerst een witte dobbelsteen en hoop je op een betere? Je bent de hele tijd bezig met deze overwegingen. Soms plaats je een hogere waarde die jou niet helpt maar de alien laat zakken tot een veld waar je hem uit de lucht schiet.
Mijn ervaring (na een paar potjes) is dat ik ze liever zo laat mogelijk uit de lucht schiet. De (rode) aliens komen altijd terug en blijven komen.
Ben je op zoek naar een echt spel, dat je in je eentje kunt spelen? Dat heb je aan Under Falling Skies een goed spel.


Ralf