49,95
Niet op voorraad

   1-5    10+   40-70 min  6/10

Een vogelspel vol tactiek en spanning

Als vogelliefhebber probeer je de beste leefomstandigheden voor de vogels in je opvangcentrum te creëren. Elke vogel breidt in één van zijn leefgebieden een ketting van krachtige combinaties uit. Deze leefgebieden richten zich op verschillende groeifactoren: voedsel pakken, eieren leggen en nieuwe vogelkaarten trekken. Wie bouwt het beste actiemotortje en scoort aan het einde van het spel de meeste punten met zijn vogels?

Elke beurt speel je een vogel, waarna je alle acties die zich in het betreffende leefgebied bevinden, mag uitvoeren. Zo kun je voedsel uit een “echt” vogelhuisje pakken, ei-miniaturen in nesten leggen of nieuwe vogels verzamelen. Alle opties leveren op verschillende manieren punten op.

Het spel bevat 170 unieke vogelkaarten, die in combinatie met de verschillende bonuskaarten en de interactie met de andere spelers voor oneindige variatie zorgen. Het spel is ook solitair te spelen!

Bekijk hier de trailer

Bekijk hier de speluitleg:


We zijn er nog niet aan toegekomen om de componenten van dit spel te beschrijven.

Vogeltjes, wie houdt er niet van?
Dit spel kwam vorig jaar als een verassing binnen. Een onbekende spelauteur met een thema over vogeltjes? Wie had gedacht dat dit spel zo’n enorm succes zou worden?
Wingspan blijkt echter een fantastische spel te zijn waar je voedsel en eieren gebruikt om vogels naar jouw park te halen. Vervolgens gebruik je de eigenschappen van je vogels om voedsel te verzamelen en punten te scoren. Elke speler heeft een tableau voor zich liggen. Hierop kunnen in totaal 15 vogels geplaatst worden in drie soorten omgeving. Bos, grasland en water.

Elke kaart in dit spel toont een unieke vogel en er zijn 5 soorten voedsel beschikbaar. Het spel speelt over 4 rondes en, beginnend met 8, elke ronde hebben de speler een actie minder. Er zijn maar 4 acties beschikbaar voor de speler die aan de beurt is.
In het bos mag de speler kiezen uit beschikbaar voedsel uit het vogelhuisje.
Op het grasland mag de speler eieren nemen en deze op de kaart leggen.
Een actie in het water levert de speler vogelkaarten op. Hoeveel voedsel, eieren of kaarten je mag pakken is afhankelijk van het aantal vogels dat je al hebt geplaatst in het betreffende gebied. Nadat je deze actie hebt uitgevoerd, dan begint het enige-building aspect van het spel. Van rechts naar links worden de eigenschappen van je vogels geactiveerd (mits aanwezig). Deze eigenschappen kunnen ook weer voedsel, kaarten en eieren opleveren.
Naast deze drie acties op de gebieden kun je ook een vogel naar je bord brengen. Hiervoor betaal je de vereiste voedselkosten en plaats je de vogel in het geschikte gebied. Sommige vogels kunnen in elk gebied, sommige zijn heel kieskeurig, en andere vliegen van het ene gebied naar het andere gebied.
Na elke ronde is er een opdrachttegel die punten oplevert. Na 4 rondes is de speler met het hoogst aantal punten de winnaar.
Vogels die geplaatst zijn in je gebied leveren punten op, door vogels verzameld voedsel of kaarten (andere vogels) en eieren leveren punten op. Daarnaast zijn er hele leuke bonussen te verdienen. Bijvoorbeeld het aantal vogels met kleuren in hun naam of vogels genoemd naar hun ontdekker.
Er is weinig geluk in dit spel, hoogstens in de vogelkaarten welke je blind kunt trekken, of het voedsel dat beschikbaar komt in het vogelhuis. Dit geluk zal echter niet snel het verschil maken.
De interactie is enigszins beperkt. Er zijn vogels die geactiveerd worden als je tegenspeler een bepaalde actie uitvoert. Vooral met twee spelers zijn deze beperkt effectief.

De Europese uitbreiding van Wingspan voegt een nieuw mechanisme toe. Sommige vogels hebben ‘einde ronde’ acties die dan uitgevoerd worden. Dat kan impact hebben op de score van de ronde doelen. Daarnaast voegt de uitbreiding 500 nieuwe (en bekendere) vogels toe.


Ralf