58,95
4 stuk(s)
+

   1-4    12+   30-120 min  8/10

Met gratis uitbreiding - Het eigen monument! & standaard geleverd met armada mini-uitbreiding.


Het Caribisch gebied in de 17e eeuw: 
Verschillende landen zijn continue in gevecht voor alleenheerschappij, terwijl ze allemaal streven hun economische en politieke positie in de regio te verbeteren.

Jullie zijn zeelui en avonturiers die je reputatie bij deze landen proberen te vergroten, sterke allianties aan te gaan en uiteindelijk rijkdom en roem te verwerven. Je moet er alles aan doen om te winnen - je tegenstanders zitten niet stil. Alleen als het je lukt om je plannen succesvol uit te voeren, zal jij overwinnen! 

Dat kan door verschillende strategieën worden bereikt: upgrade je schip naar een machtig schip, vecht voor een land, bouw een netwerk van assistenten op, ga op expedities, voldoe missies en nog veel meer. Maar let op: je manoeuvres moeten zorgvuldig worden gepland, want een ronde kan eerder voorbij zijn dan je verwacht! 

 Dompel jezelf onder in een kleurrijke wereld vol avonturen en slimme kansen. Een nieuw en prachtig ontwerp van de meester van strategische expertspellen - Alexander Pfister. Klim aan boord en vaar naar Maracaibo! 

 Een unieke verhaalmodus: je kunt Maracaibo spelen als een campagne, waarbij je een spannend verhaal ervaart. Tijdens dat verhaal zorgen veranderingen voor een verrassend spelverloop!!

Doordat Geronimo de uitbreiding Armada standaard meelevert ontvang je meer kaarten dan in de handleiding staat vermeld. Dit is inclusief enkele extra kopiëen van de martelaar, de kapitein en de avontuur missiekaart. Om het zuiver te houden raden wij aan om het spel te spelen met 1 kapitein met een waarde 13 (ipv 3 met waarde 9 &13), 2 martelaars (ipv 4), en 1 avontuur carrièrekaart te spelen.


  • Speelbord
  • 4 scheepsborden (1 voor elke speler)
  • 265 kaarten*
    • 8 carrierekaarten +3 - Zie toelichting
    • 157 projectkaarten +9 - Zie toelichting
    • 77 verhaalkaarten
    • 15 automa kaarten (solospel)
    • 8 prestigegebouwen
  • 4 overzichtskaarten
  • 24 Quest tegels
  • Verhaal tegels
  • 58 dubloenen
  • 25 Gevecht Tokens
  • 20 Synergie Tokens
  • 4 Overwinningspunt Tokens
  • ±98 bruine schijfjes
  • 13 stadstegels
  • 23 legacy tegels
  • blauwe buidel
  • spelregels
  • 12 invloed markeerstenen (3 per speler)
  • 4 schepen (1 per speler)
  • 32 figuren (8 per speler)
  • 4 ontdekkers (1 per speler)
  • 4 overwinningspunt markeerstenen (1 per speler)
  • 12 markeerstenen (3 per speler)

* De Nederlandse uitgave van Maracaibo is standaard geleverd met de kaarten van de Armada mini-uitbreiding. De Nederlandse uitgave bevat 3 extra carrièrekaarten (Engels, Spaans, Frans) en 9 extra projectkaarten:

  • Engelse Commodore
  • Franse Commodore
  • Spaanse Commodore
  • England – The Fleet (2x)
  • Frankrijk – La Flotte (2x)
  • Spanje – La Armada (2x)

De Engelse uitgave van deze mini-uitbreiding bevatte ook corrigerende kaarten van fouten uit de eerste Engelse versie voor de volgende kaarten:
- Kapitein (Projectkaart) – Deze kaart miste in de Engelse versie
- Martelaar (Projectkaart) – De Engelse versie bevatte onjuistheden
- Avontuur (Carrièrekaart) – De Engelse versie bevatte onjuistheden

In de Nederlandse uitgave zijn geen fouten gemaakt in deze kaarten, doch zijn de corrigerende kaarten wel meegeleverd. Dat resulteert in een overschot van deze kaarten. Om het spel te spelen met de juiste aantallen raden wij aan om de volgende kaarten te verwijderen:
2 x martelaar. Je speelt met twee martelaars.
1 x Kapitein met waarde 13. Je speelt met één kapitein waarde 9 en één kapitein waarde 13.
1 x avontuur. Je speelt met slechts 1 carrierekaart avontuur.

Maracaibo is een fantastisch spel van Alexander Pfister. Deze auteur heeft al meerdere goede spellen gecreëerd, maar dit spel heeft wat mij betreft een mooie mix van toegankelijkheid en (her)speelbaarheid. Het spel is een toffe samenvoeging van heel veel verschillende spelmechanismen. Op BoardGameGeek zijn er maar liefst 17 verschillende mechanismen beschreven. Dankzij de duidelijke grafische vormgeving speelt het echter (wellicht na de eerste keer) gemakkelijk weg.
Ik heb dit spel met 11-jarigen gespeeld, die het helemaal begrepen.

Spelverloop

In Maracaibo zijn de speler vrije kapiteins in de Caraïben. Het doel van dit spel is roem in de vorm van overwinningspunten te verzamelen. Deze overwinningspunten worden zowel tijdens het spel als bij de eindtelling verdiend door het vervullen van opdrachten (quests), ontdekkingen in de jungle en het vechten in opdracht van de verschillende aanwezige naties. 

Het bord is een kaart van de Caraïbische zee met daarop een route beginnend en eindigend in Havanna. Iedere kapitein vaart 4 keer dit rondje en het spel is ten einde. Niet iedereen vaart echter het complete rondje. Zodra één kapitein terug is in Havanna, eindigt de ronde en vind een tussentelling plaats waarin geld en overwinningspunten worden verdiend.
De ronde die gevaren wordt doet verschillende plaatsen aan. Als je aan de beurt bent is er eigenlijk maar één ding wat je hoeft te doen. Kiezen hoe ver je vaart tussen de 1 en 7 stappen. Afhankelijk van de haven waar je stopt kun je unieke stadsacties uitvoeren die helpen je schip, en daarmee de uitkomst van de acties, te verbeteren. Je kunt ook in een dorp stoppen en standaard dorpsacties uitvoeren. Het aantal keer dat je een dorpsactie mag uitvoeren is afhankelijk van het aantal stappen dat je hebt gevaren.
Middels dorpsacties kun je personen en gebouwen in het spel brengen die je doen stijgen op het inkomsten -en overwinningsspoor.
Deze personen en gebouwen hebben invloed op elkaar. Kaart A levert een bepaalde eigenschap op. Kaart B geeft je vervolgens 4 overwinningspunten per ronde als je die eigenschap hebt. Dat is een prachtig geval van een engine builder. 

In sommige steden kun je een gevecht initiëren en het opnemen voor één van de grootmachten en stijgen in aanzien. Andere steden zorgen ervoor dat je mag lopen op het ontdekkingen spoor, of laten je een opdracht vervullen. Er is zoveel te doen, en toch moet je kiezen uit één actie…. 

De mening van goede spellen

Er zit weinig geluk in dit spel zonder dobbelstenen. De kaarten die je krijgt in het begin en de kaarten die je trekt of de opdrachten die beschikbaar komen kunnen net goed uitkomen. 

Er is niet heel veel directe interactie. Sommige kaarten hebben invloed op de tegenspelers, maar de interactie blijft beperkt tot het in de gaten houden van de snelheid van varen van de andere speler. “Hoe vaak kom ik nog aan de beurt? Als hij/zij eerst zet, kan ik dan over hem heen springen en naar die mooie plaats komen. Daarnaast is het belangrijk om het juiste moment te kiezen om op het ontdekkingsspoor op de gewenste plaatsen te eindigen.

Zoals gezegd is het spel niet heel ingewikkeld. De eerste keer dat je de regels leest zal je wellicht overdonderd zijn, maar na een eerste spelletje zal het meeste wel duidelijk zijn. Dat komt omdat de basiskeuze zo simpel is. " Hoe ver ga ik varen?"
Er wordt heel consistent gebruik gemaakt van iconen. Zowel je eigen speelbord als het hoofdbord zijn hiervan voorzien. Dat maakt het beter te begrijpen en het voelt al snel natuurlijk. 

De aanbevolen leeftijd op de doos is gezet op 12 jaar. Ik denk dat dit hoog is ingeschat. Omdat er weinig directe interactie is kun je jongere kinderen een beetje op weg helpen. 

Omdat de plaats van de steden en de beschikbare kaarten elk spel veranderen is de herspeelbaarheid enorm hoog. Geen twee spellen zullen hetzelfde zijn. Daarbij komt ook nog dat het spel wordt geleverd met een legacy aspect. Dit is een verhaal dat kaarten toevoegt. Elk opeenvolgend spel vormt zo een onderdeel van het verhaal en gaandeweg ontplooit zich dit. Dat zorgt voor nog meer speelplezier.


Ralf

Maracaibo met metalen munten

1 x 58,95 55,95
+
1 x 17,95 15,95
Totale catalogusprijs 76,90
Bundelprijs 71,90