9,95
4 stuk(s)
+

   2    10+   25 min 2/10

De nieuwe koning is dood, hij zat maar één jaar op de troon! Geen lang leven voor een koning. Vijf nieuwe facties strijden nu om de vrijgekomen troon. Geef je de voorkeur aan de Gnomen, er vanuit gaande dat je ze kan beschermen tegen de stampende Reuzen? Gebruik je de wijsheid van de Zieners? Kan je de verlegen Trollen verleiden om zich bij je te voegen? Of vertrouw je op de kracht van de Draken? Kies je volgelingen zorgvuldig en claim de troon!

CLAIM 2 is een zelfstandig spel, dat kan worden gecombineerd met Claim.

  • 52 speelkaarten
  • 2 overzichtskaarten
  • spelregels

Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van spelletjes waarbij je slagen moet halen om te winnen, maar Claim en Claim 2 zijn echter beide een grote uitzondering. Simpel uit te leggen, snel te spelen, prachtige illustraties.

Wat een diepgang heeft dit kleine spelletje zeg. Claim en Claim 2 zijn afzonderlijk te spelen, of te combineren. Het spelmechanisme is gelijk.

et zijn tweeën speel je twee rondes waarbij je elk 13 slagen gaat spelen. Dat maakt het hele deck van 52 kaarten. Deze kaarten zijn verdeelt in 5 verschillende facties met geweldige illustraties. De eerste ronde, daar speel je voor je hand die je in de tweede ronde gaat gebruiken. In de tweede ronde moeten slagen gewonnen worden om het spel te winnen.

Je begint het spel met een starthand van 13 kaarten. Van de overgebleven 26 kaarten wordt er telkens eentje opengedraaid. De startspeler speelt zijn kaart en de andere speler moet van hetzelfde type een kaart spelen. De speler die de slag wint, krijgt de opengedraaide kaart. De andere speler krijgt een dichte kaartvan de stapel. Hier begint de eerste tactiek. Wil ik die openliggende kaart hebben, of gok ik op een betere dichte kaart? Je wil hier dus niet elke slag zomaar winnen.

Nadat dit 13 maal gedaan hebben, dan heeft iedere speler opnieuw een stapel van 13 kaarten. Daarmee wordt de tweede ronde gespeeld. Dit is het slagenspel. De speler die na deze tweede ronde de meerderheid in de facties heeft, die heeft gewonnen.

Het spel bevat echter een flinke twist. Elk van de vijf facties kan namelijk een aparte eigenschap hebben:

Claim

Goblins: Hebben geen speciale eigenschap;|
Ridders: Winnen elk gevecht met een goblin, ongeacht de sterkte;
Dwergen: De dwergen gaan niet naar de factie van de winnaar van de slag, maar naar de verliezer van de slag;
Zombies: Deze zombies gaan al in de eerste ronde van het spel naar de factie van de winnaar;
Dubbelganger: Deze telt altijd als zijnde van dezelfde factie;

Claim 2

Draken: Degene die de laatste draak speelde begint de volgende slag, ongeacht de winnaar van de slag;
Trollen: Je kunt slechts één trol winnen. Win je de slag met twee trollen, dan moet je er eentje afleggen;
Zieners: Deze eigenschap is handig in de eerste ronde. Win je met een ziener, dan mag je kijken wat er op de trekstapel ligt voor je kiest.
Gnomen en Reuzen: De gnomen die je wint worden voor je op tafel gelegd. Win je vervolgens een slag met een reus dan worden de gnomen met dezelfde waarde verpletterd.

Deze twist, dat is wat het spel zo briljant en leuk maakt. Die zorgt er voor dat er meer elementen zijn waar je rekening mee moet houden. Simpel kaarten tellen is niet genoeg, omdat de tegenstander altijd een dubbelganger kan spelen. Of een dwerg, waardoor je toch geen kaart van de tegenstander wint. Of een ridder die jouw goblin in de pan hakt.

Ralf