It’s a wonderfull world

25/03/2021
door Ralf van Kempen

Spelverloop

It’s a wonderfull world is een prachtig draft en enginebuilder spel. Het speelt over vier rondes en degene met de meeste punten is de winnaar. Card drafting is het mechanisme waar je allemaal een aantal kaarten krijgt, er eentje van neemt en de rest doorgeeft aan je buurman. (“draft” betekent trekken in dit geval).
Engine building is een mechanisme waarmee je middels het uitbouwen van jouw “machientje” zo effectief mogelijk grondstoffen binnenkrijgt en deze omzet in punten (in de meeste spellen tenminste).
It’s a wonderfull world combineert deze twee mechanismes op een erg leuke manier. Elke ronde bestaat uit twee fases. Een draft fase waar elke speler een kaart kiest en zijn hand vervolgens doorgeeft. Aan het einde van de draft fase kiest de speler welk van deze kaarten ingeleverd worden voor goederen en welke kaarten gehouden worden om te bouwen. Goederen welke je krijgt moeten altijd meteen geplaatst worden op kaarten die je wil bouwen. Zodra een kaart het vereiste aantal goederen heeft gekregen wordt deze als gebouw geplaatst in je stad. De tweede fase van het spel is de grondstoffen ronde. Hier produceert elke speler grondstoffen met de gebouwen die al zijn gebouwd. Het bijzondere aan dit spel is dat de grondstoffen in een specifieke volgorde worden geproduceerd. Deze geproduceerde grondstoffen mogen dan direct op gebouwen worden geplaatst. Als deze een kaart completeren, dan kan deze meteen in de stad worden gebouwd. Deze gebouwen tellen dus daarom ook meteen mee met het produceren van grondstoffen die later aan de beurt zijn. Dat directe aspect maakt het spel erg bijzonder en gaaf! Je bent je hersenen aan het pijnigen om de grondstoffenproductie zo optimaal mogelijk te laten plaatsvinden.

De mening van goede spellen

In het spel zit een beetje geluk. Je kunt toevallig de kaarten krijgen die je nodig hebt, maar dat is meer afhankelijk van je medespelers. Kiezen zij er voor om jou de kaart te geven die je nodig hebt? Daarin zit de interactie in dit spel en daar moet je rekening mee houden.
De eerste keer dat ik dit spel speelde hield ik mijn buurman niet in de gaten en won deze met een enorme voorspong. Bij het tellen van de punten zag ik al die kaarten die ik klakkeloos had doorgegeven omdat ze nutteloos voor mij waren, maar enorm veel punten voor hem. Dat maakt het spel niet alleen geschikt voor families, maar ook voor gevorderde spelers. Het spel lijkt moeilijk, maar als je de regels eenmaal door hebt, dan speelt het in twintig minuten weg. Met hoeveel je speelt maakt daarin  niets uit omdat iedereen tegelijk aan het denken is over welke kaarten te bouwen. Ben je op zoek naar een engine builder die je snel wegspeelt, maar toch de voldoening geeft van een volledig spel, dan heb je aan it's a wonderful world een goed spel.

Ralf

Link naar de productpagina


Empires of the North

23/03/2021
door Ralf van Kempen

Link naar de productpagina

Celestia

17/03/2021
door Ralf van Kempen

Spelverloop

Wat een prachtig klein spelletje is dit, maar wat een diepgang en spelplezier geeft het. 

De eerste keer dat ik dit spel op een beurs zag wilde ik er voorbij lopen. Mijn spellenvriend Jan wilde het echter spelen, en wat was ik daar later blij om. 

In Celestia speel je een karakter in een soort vliegboot die van eiland naar eiland vliegt. Hoe verder je komt in de eilandenreeks, des te hoger de beloning die er te halen valt. Elke ronde is iemand anders de kapitein en die is verantwoordelijk om naar het volgende eiland te gaan. Om naar het volgende eiland te gaan zijn verschillende kaarten nodig die de kapitein moet uitspelen. 

Welke kaarten dat zijn is afhankelijk van een worp met de dobbelstenen door de kapitein. Na het werpen moet ieder bemanningslid (behalve de kapitein zelf) bepalen wat ze doen. Vertrouwen ze erop dat de kapitein de kaarten heeft, dan blijven ze zitten. Denken ze dat de kapitein niet de benodigde kaarten heeft dan stappen ze op het huidige eiland uit en krijgen ze een schatkaart van dat eiland. Zo wordt de vliegboot steeds leger, totdat de kapitein de benodigde kaarten niet kan afleggen. Dan stort de vliegboot neer, krijgt niemand een schatkaart en begin je van voren af aan. Dit herhaalt zich totdat iemand genoeg overwinningspunten heeft om de victorie te claimen. 

Uiteraard zijn er naast de schatkaarten ook nog andere manipulatiekaarten die het net even anders maken Het spel is een zogenaamd ‘push your luck’ en blufspel tegelijk. 

De mening van goede spellen

Er komt absoluut geluk bij kijken, rol je als kapitein wat er nodig is om verder te gaan? Dit geluk is echter enigszins te beperken door meer kaarten te verzamelen voordat je verder gaat. Of door uit te stappen voordat jij kapitein wordt.

Het spel zit boordevol interactie. Iedereen doet de hele tijd mee en je bent elkaar de hele tijd aan het bespelen. Soms gooi je iemand uit de boot, of je besluit als kapitein om het schip te laten crashen terwijl je wel had kunnen betalen. Dat maakt dit een uitstekend spel voor gezinnen met kinderen. 

De aanbevolen leeftijd is 8 jaar en hier ben ik het over het algemeen wel mee eens. Daaronder kunnen ze het spel wellicht wel mee spelen, maar is het moeilijk om te begrijpen waarom je bijvoorbeeld eruit wordt gegooid. 

Ook als je oudere kind moeite heeft met deze negatieve interactie (elkaar pesten) kun je beter niet voor dit spel kiezen. Voor deze groep is het verboden eiland, ook met vliegtuigen en eilanden, een betere optie.

Ralf

Link naar de productpagina


Claim

17/03/2021
door Ralf van Kempen

Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van spelletjes waarbij je slagen moet halen om te winnen, maar Claim en Claim 2 zijn echter beide een grote uitzondering. Simpel uit te leggen, snel te spelen, prachtige illustraties.

Wat een diepgang heeft dit kleine spelletje zeg. Claim en Claim 2 zijn afzonderlijk te spelen, of te combineren. Het spelmechanisme is gelijk.

Spelverloop
Met zijn tweeën speel je twee rondes waarbij je elk 13 slagen gaat spelen. Dat maakt het hele deck van 52 kaarten. Deze kaarten zijn verdeelt in 5 verschillende facties met geweldige illustraties. De eerste ronde, daar speel je voor je hand die je in de tweede ronde gaat gebruiken. In de tweede ronde moeten slagen gewonnen worden om het spel te winnen.

Je begint het spel met een starthand van 13 kaarten. Van de overgebleven 26 kaarten wordt er telkens eentje opengedraaid. De startspeler speelt zijn kaart en de andere speler moet van hetzelfde type een kaart spelen. De speler die de slag wint, krijgt de opengedraaide kaart. De andere speler krijgt een dichte kaartvan de stapel. Hier begint de eerste tactiek. Wil ik die openliggende kaart hebben, of gok ik op een betere dichte kaart? Je wil hier dus niet elke slag zomaar winnen.

Nadat dit 13 maal gedaan hebben, dan heeft iedere speler opnieuw een stapel van 13 kaarten. Daarmee wordt de tweede ronde gespeeld. Dit is het slagenspel. De speler die na deze tweede ronde de meerderheid in de facties heeft, die heeft gewonnen.

Het spel bevat echter een flinke twist. Elk van de vijf facties kan namelijk een aparte eigenschap hebben:

Claim

Goblins: Hebben geen speciale eigenschap;|
Ridders: Winnen elk gevecht met een goblin, ongeacht de sterkte;
Dwergen: De dwergen gaan niet naar de factie van de winnaar van de slag, maar naar de verliezer van de slag;
Zombies: Deze zombies gaan al in de eerste ronde van het spel naar de factie van de winnaar;
Dubbelganger: Deze telt altijd als zijnde van dezelfde factie;

Claim 2

Draken: Degene die de laatste draak speelde begint de volgende slag, ongeacht de winnaar van de slag;
Trollen: Je kunt slechts één trol winnen. Win je de slag met twee trollen, dan moet je er eentje afleggen;
Zieners: Deze eigenschap is handig in de eerste ronde. Win je met een ziener, dan mag je kijken wat er op de trekstapel ligt voor je kiest.
Gnomen en Reuzen: De gnomen die je wint worden voor je op tafel gelegd. Win je vervolgens een slag met een reus dan worden de gnomen met dezelfde waarde verpletterd.

De mening van goede spellen

Deze twist, dat is wat het spel zo briljant en leuk maakt. Die zorgt er voor dat er meer elementen zijn waar je rekening mee moet houden. Simpel kaarten tellen is niet genoeg, omdat de tegenstander altijd een dubbelganger kan spelen. Of een dwerg, waardoor je toch geen kaart van de tegenstander wint. Of een ridder die jouw goblin in de pan hakt.

Ralf

Linknaar de productpagina


Architecten van het Westelijk Koninkrijk

17/03/2021
door Ralf van Kempen

Spelverloop

Architecten van het Westelijk Koninkrijk is een verassend worker placement spel. In dit spel probeer je zoveel mogelijk punten te behalen. Dat doe je door jouw werkers op het bord te plaatsen, grondstoffen te verzamelen en gebouwen te bouwen. Deze gebouwen leveren punten, meer grondstoffen of kortingen op.
Je begint het spel met 20 werkers! Dat lijkt veel, maar je zult ze nodig gaan hebben.
Hoe meer van jouw werkers er op een veld staan, des te meer grondstoffen krijg je. Je tegenspeler kan echter besluiten om alle werkers van zo'n grondstoffenverzamelplaats naar de gevangenis te sturen. Gelukkig kun je die er weer uitkopen, maar zorg dat je dat op tijd doet, anders leidt het tot strafpunten.
Je kunt helpers inhuren, die voordelen geven voor bepaalde gebouwen.
Het spel heeft ook een deugd-spoor. Bepaalde acties zorgen er voor dat je hierop daalt (de zwarte markt) of stijgt (bouwen van kerken). Als goedwillende nobele wil je natuurlijk ethisch correct handelen, dat levert immers punten op. Maar deze bonus voor ethische personen zorgt er wel voor dat je niet meer op de zwarte markt mag handelen.

De mening van goede spellen

Dit spel heeft enorm veel spelersinteractie. Je bent de hele tijd aan het kijken wat de ander doet en daarop aan het reageren. Stuur je zijn mensen naar het gevang? Bevrijd je je eigen mensen? Wanneer bouw je aan de kathedraal? Overal is deze interactie aanwezig. Dat maakt het een erg leuk spel.
Het spel speelt ook erg snel, omdat de acties niet moeilijk zijn. Plaats één werker, er voer één actie uit. De acties op zich zijn simpel en de iconografie van het spel is fantastisch. De spelregels beschrijven de regels duidelijk en met goede voorbeelden, maar dankzij het goede grafisch ontwerp zul je die al snel niet meer nodig hebben.
Niet voor niets heeft dit spel de Nederlandse spellenprijs van 2020 gewonnen.
Ben je op zoek naar een leuke worker placement met veel interactie, dan heb je aan Architecten van het Westelijk Koninkrijk een goed spel. 

Ralf 

Linknaar de productpagina

Opmerkingen

Geen berichten gevonden

Schrijf een beoordeling

Abonneer op de nieuwsbrief