De verdwenen ruïnes van Arnak (NL)

Adviesprijs: 59,95
42,95
U bespaart: €17,00 (28%)
Besparing 28%
WGG30
2 stuk(s)
+

  1-4  12+  90 min 6/10

Op een onbewoond eiland in onbekende zeeën hebben ontdekkingsreizigers sporen gevonden van een nieuwe beschaving. In de verdwenen ruïnes van Arnak leid je een expeditie om
het nieuwe eiland te verkennen en verloren artefacten te vinden. In je reis zul je angstaanjagende bewakers tegenkomen waar je het tegen op moet nemen. Dit doe je allemaal om de geheimen van het eiland te ontdekken. De verdwenen ruïnes van Arnak combineert deck-building en worker-placement in een spel met verkenning en voorraadbeheer. Ontdek jij al haar geheimen?

• 1 dubbelzijdig speelbord
• 4 dubbelzijdige spelersborden
• 1 dubbelzijdig voorraadbord
• 110 speelkaarten
• 8 houten archeologen
• 8 houten onderzoekstenen
• 16 locatietegels
• 16 afgodsbeelden
• 15 bewakertegels
• 12 assistenttegels
• 18 onderzoekbonustegels
• 24 tempeltegels
• 5 blokkeertegels
• 15 rivaaltegels
• 27 munten
• 27 kompassen
• 16 kleitabletten
• 12 pijlpunten
• 9 robijnen
• 10 verzameltegels
• 1 startspelertegel
• 1 maanstaf
• 1 scoreblok
• 4 overzichtskaarten

De verdwenen ruines van Arnak (vanaf nu: Arnak) is een nieuwe klassieker. Het is en gemakkelijk te leren, maar moeilijk te beheersen spel dat succesvolle mechanismen samensmeedt tot een heel leuk speelbaak geheel.

In Arnak probeer je zoveel mogelijk punten te behalen. Dat doe je door stappen op een ontwikkelingsspoor, het behalen van idols, het verslaan van wachters, en het vinden van artefacten / kopen van uitrusting.

Je begint elke van de 5 rondes met 5 kaarten in je hand. De kaarten hebben verschilende eigenschappen. Je kunt ze spelen voor hun effect (al dan niet als vije actie), of voor hun transport. De verschillende doelen bereik je door om de beurt één actie uit te voeren, eventueel aangevuld met vrije acties.
De verschillende acties die je kunt uitvoeren in je beurt zijn:

het plaatsen van een archeoloog. 

Om deze te plaatsen moet een bepaalde manier van transport inzetten. Deze is afgebeeld op de kaarten die je ter beschikking hebt. Een kaart die je inzet als transport kun je dus niet meer inzetten als goud, kompas, actiekaart, etc.

Als een plaats nog niet ontdekt is, moet je extra kompassen inzetten om deze eerst te ontdekken. Dat levert je echter wel idols op. Maar ook een wachter. Weet je deze (in een latere beurt) te verslaan dan levert deze een éénmalige bonus en punten op voor de eindtelling. Verslag je deze wachter deze beurt niet dan krijg je een angst-kaart in je dek erbij. Deze zijn niet alleen rommel in je hand, maar ook strafpunten aan het einde van het spel.

Een wachter bevechten
De wachte bevecht je door grondstoffen of transport af te leggen. 

Omhoog gaan op het research track

Dit is een essentieel onderdeel van het spel en het is heel bijzonder ontwikkeld. Je hebt namelijk twee verschiilende tokens (een vergrootglas en een boek) die beiden over de track lopen. Elk van hen krijgt een eigen bonus bij het bereieken van bepaalde stappen. Het boek mag echter nooit hoger komen dan het kompas. Om een stap te nemen moet je grondstoffen afleggen. Op sommige vlakken krijgt de eerste speler die op dit vak komt een extra grondstof of actie.

Uitrusting kopen of artefact vinden

Een uitrustingsstuk koop je met goud, een artefact koop je met kompassen. In het begin van het spel zijn er voornamelijk uitrustingsstukken te koop. Per ronde verdwijnt er echter een uitrustingstuk uit de markt en komt er een extra artefact in de markt.

Al deze acties klinken bekend, en weinig vernieuwend. Dat klopt helemaal. De meeste spelers zullen daarom elementen herkennen uit verschillende bekende spellen. Wat ik zo sterk vind is hoe deze elementen gecombineerd zijn. De verschillende grondstoffen en hoe deze (bijna) geen interactie met elkaar hebben is erg sterk. Je hebt goud en kompassen die je krijgt van je kaarten, en grondstoffen (stenen tabletten, pijlpunten en robijnen) die je krijgt van het bord. Er is geen standaard omrekening of actie om goud of kompassen om te zetten naar grondstoffen, dat kan alleen maar met kaarten. Daar zit wat mij betreft ook essentiele spelmechanisme. Arnak is een race resource-management spel. Je moet op het juiste moment beschikken over de juiste grondstoffen. Hoe je daaraan komt, dat ik m.b.v. dekbuilding en worker placement. Die puzzel om dat goed te doen, met andere spelers die jou dwarszitten maakr de ruines van Arnak een heel gaaf spel om te spelen.

Ralf